Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 10 februari 2013 21:22

På morgonen har jag gått runt fotbollsstadion med Lilla My. På en kortsidan har man tillåtit eller inte och

målat graffiti det här är bara några bilder som visas av alla målningar.  Skickliga är de i alla fall de som

har gjort detta. Konst?

Några bilder från karneval dag 2.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 9 februari 2013 19:54

Vi gick ned tidigt idag för att titta på karnevalen. Fick se mycket av förberedelserna vi hade Lilla My med

oss. Hittade en uteservering där vi slog oss ned och hade bra översikt. När klockan närmade sig starten

för kortegen gick vi och tog oss en plats. Ljudet var så högt både för oss och Lilla My. Högtalarna och

trummor så vi gick där ifrån. Bättre för hunden att stanna hemma så kan vi gå imorgon en stund och titta.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 7 februari 2013 19:49

På förmiddagen cyklade vi till biblioteket för att utnyttja deras WiFi. Efteråt cyklade vi hem till bilen och

hämtade Lilla My och vände tillbaka till stan för att se oss omkring. Historiska delen av centrum gick vi

i. Här i Loulé har de en stor saluhall med många små butiker runt om man kan gå in i dem från saluhallen

eller direkt från gatan.

Eftermiddagen har vi njutit i solen och vi var även med och spelade boule. Damerna vann idag!

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 6 februari 2013 19:50

Åkte till Loulé tillsammans med Kent & Ulla med ett stopp på CamperServ och för påfyllning av gasol. Nu

står vi vid fotbollsstadion tillsammans med många svenska bilar som har hittat hit. Det kommer att bli

Karneval här i stan den 9,10,12 feb.

När vi cyklade iväg idag för att fylla på internet så gick växelvajern av på min cykel. Det var bara att

trampa på lägsta växeln. Frågade oss fram till en cykelreparatör i Loulé och till sist så hittade vi dit.

Inga problem han tog sig an min cykel omedelbart. Det enda ha sa var ”No English” Lämnade

verkstaden med ny vajer och lite nya ekrar och ett bakhjul som inte wobblade. 17,5 Euro för det hela.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 4 februari 2013 21:04

Idag blev det en cykeltur till Fuseta tillsammans med Kent & Ulla. En sträcka på mer än 3 mil  t o r . Vad mycket

man upptäcker när man cyklar. Cykelleden går i naturområdet Ria Formosa. Vi kom förbi en ställplats som en

Belgare hade han hade också chokladtillverkning och han sålde runda stenar och soffor mm i marmor. Det var

långliggare som hade tagit in på den platsen den var inte så stor heller. Man ser många fricampare lite här och

var.

Väl framme i Fuseta så hittade vi ett ställe som serverade grillad kyckling. Så det fick de bli till lunch idag.

Lilla My stortrivs att vara med på cykel utflykt.

Flamingo fick vi se idag.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 3 februari 2013 21:03

Lite av de vanliga sysslorna gjorde vi idag som att fylla vatten och tömma. Birgitta kokade

jordgubbssylt.

Kent och jag kom överens om att cykla till Alagoa från Santa Luzia. På små grusvägar bland

annat genom Cabanas och Manta Rota. En sträcka på ca 3 mil enkel resa. Det var en del av

Algarve leden som vi följde. Lite vind men strålande sol. Mycket husbilar på ställplatserna vi cyklade

förbi men få Svenska bilar. Intressant att ha besökt dessa platser om man får för sig att stanna till där.

Birgitta och Ulla kopplade av i Santa Luzia.  Ulla hade gjort ostkaka. Så vi fick kaffe och ostkaka

när vi kom hem.  Lilla My fick ett eget fat av Ulla med grädde och mandelflarn.

Manta Rota

Praio Alagoa

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 2 februari 2013 21:00

På förmiddagen var jag till järnaffären i Tavira och fick en nyckel tillverkad. Hade även en grannes nyckel med mig som också behövde kopieras. Kent och jag fortsatte till Continente för lite komplettering i kylskåpet.

Fick se en fågel utanför husbilen som vi aldrig sett tidigare. Vi kunde komma riktigt nära för att fota. Birgitta gick fram och tog upp fågeln, fick se en dam stå vid muren och titta och vi vinkade att hon skulle komma. Det var hennes tamfågel. Fick veta att det var fru duva hennes make har ett duvslag alldeles nära oss, vi vet inte vad de heter så vi kallar dem för herr och fru Duva.

Vi gjorde sällskap med Kent &Ulla ut till playa Barril på naturområdet Ria Formosa. Vilken strand, kilometer lång. Man kan ta ett litet tåg ut till playan men vi valde att gå. Vädret har varit soligt idag men blåsigt. Mängder av ankare uppradade på stranden som har användes vid fiske av tonfisk.

Tog lite lunch, en toast och öl fick det bli. Skönt att sitta och koppla av i solen. Vi köpte en låda jordgubbar av en dam som gick runt och sålde de var stora och goda men inte så goda som svenska jordgubbar, fick även apelsiner levererade till dörren framåt kvällen.

Här är det en som är glad

Vit ginst

Mimosa

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 1 februari 2013 19:34

Idag har vi sett oss omkring ordentligt i Tavira.