Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 23 februari 2013 18:46

Nu har vi varit några dagar på Galé. Telefonen ringde i torsdags kväll var bloggvänner som ringde. De visste att vi var här och själva var de 2 km från oss på en ställplats och ville komma hit. På fredagen kunde jag reservera en plats här på Galé så de kunde flytta hit. Kul att ses på nytt, finns så mycket att prata om och byta erfarenheter.

Lilla My är inne i slutskedet av löpperioden så inatt har hon levt rövare och hållit oss vakna. Var ute några gånger med henne och tidigt i morse. Här på ställplatsen finns det en golden hanne ( Pluto )som vi har haft med oss på promenaderna. Lilla My är lika intresserad av honom som han av henne. Hoppas att det är över snart.

Regn och blåst och moln men ändå behagligt i solen. Nu hoppas vi på bättre väder.

Förra våren vid den här tiden var vi så sakta på väg

tillbaka till Sverige.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 20 februari 2013 20:17

Idag gjorde vi en liten utflykt här från Galé. Vi körde väster ut mot Armação de Pêra dit vi har cyklat ett antal gånger. Nu fick vi se mera av staden och upptäckte att även här är det mängder av hotell. Första stopp blev Senhora da Rocha. Ett kapell som ligger högt uppe på en klippa med utsikt över Atlanten. Sedan fortsatte vi till Praia da Marinha. Höga klippor och klippformationer men också fin smal strandremsa. Vid kusten här finns det grottor som man kan utforska. Går även ut mindre båtar från närliggande by.  Här vid Praia da Marinha var det ett område med många fricampade husbilar. Men skulle det regna så ska man nog hålla sig här ifrån då blir det slirigt. Vi stannade på parkeringen nedanför och gick runt och såg oss omkring i omgivningen. Finns fasta bänkar och bord att sitta vid.

Fortsatte till Lagoa och besökte vinkooperativet, där är det också ett konstgalleri.

37°5'24"N 8°24'46"W

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 19 februari 2013 15:36

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 16 februari 2013 20:32

Tredje etappen av Volta Ao Algarve som går 14 till 17 februari

Vi var iväg vid tio-tiden idag för att titta på cykelloppet som vi fick för oss gick igenom grannbyn Benafim. Så visade kartan på hemsidan för loppet. Lite över 5 km hade vi att cykla och det var uppför i stort sett hela sträckan. Fram kom vi tillsammans med Kent & Ulla fick tid att fika och vi träffade många som vi frågade var loppet gick fram. Till sist kom det två män som visste exakt hur bansträckningen var. Och då fick vi veta att det gick genom Alte där vi står med husbilarna. Så det var bara att vända tillbaka och fort gick det. 45 min hade vi på oss till Alte.Vi var i veckan på turistinformationen i Alte  och de visste inte att loppet skulle gå genom byn. Loppet gick upp på berget som Kent & jag cyklade uppför igår. Det är uppför..... och riktig brant!  Tog oss upp halvvägs upp idag för att se när cyklisterna kom. Birgitta och Ulla stannade i byn nere vid kyrkan där det är ett trångt passage.

Men vi fick frisk luft och motion.

Här fanns det kända namn som Bradley Wiggins vinnare av Tour of France mm. ,  Tony Martin,  Mark Cavendish med flera.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 14 februari 2013 20:16

Idag har vi åkt uppåt i landet inte så långt. Först tankade vi gasol i Boliqueime. Åkte vidare mot Paderne ville se

husbilsplatsen men först stannade vi och fikade på en stor grusplan innan man kommer till platsen.  Körde sedan

ner tyckte det såg trångt ut, ja, det var mycket bilar uppställda. Vände och ställde GPS:sen på Alte kom dikrekt på

husbilsplatsen vid kyrkogården fanns endast små fickor kvar och det lutade rätt mycket också. Till slut hittade vi den

andra platsen med hjälp av beskrivning av vänner. Det är en mix-parkering endast 8 platser. Måste påstå att fransmännen

är i majoritet på dessa platser. Efter lite väntan så fick vi en parkerings plats. Många bussar med turister och skolskjutsar

kommer också upp här. Bussarna vänder här på gatan.

Paderne   Kör mot castelet  37°10' 05"N    8° 12' 32"W

37°13'57"N 8°10'51"W    Alte kyrkogården

Alte   37°14'13"N 8°10'22"W     Plats: Asfalt. Plats för 8 bilar (ej stora bilar). Platsen lutar något.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 14 februari 2013 20:14

Då var det dags för Caravan Stockholm 2013 att öppna! Mässan håller hus på Kistamässan i Stockholm och pågår

14-17 februari.

Då önskar vi er trevlig vistelse på mässan ni som fick biljetter av Bloggen  Husbil och Resor mm

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 13 februari 2013 20:08

Men för ett år sedan köpte vi vantar vi hade minus grader det var så kallt att cykla utan. Vi har inga

minusgrader här på Algarve i år, Varmt och skönt, solen värmer ordentligt men det är lite kyligare i

skuggan. Men nu är värmen på gång. Idag på promenaden var det mycket folk ute på stranden som

satt och solade eller promenerade. När vi kom in på gatan i Salgados igen så såg jag en igelkott. Det

var faktiskt Lilla My som hittade den först på trottoaren. Birgitta har gjort apelsinmarmelad idag igen.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 12 februari 2013 10:46

Vi körde till Galé igår. Lämnade in tvätt som vi samlat på oss. (Konstigt) ;-)  Får hämta den i övermorgon, stängt idag p.g.a karnevalen i Loulé. Regn och rusk och kallt igår inte skönt att vistas ute de stunder det var uppehåll. Vidare till ställplatsen Parque da Galé där det fanns en plats . Träffade gamla och nya bekanta, så är det här i Portugal. Och här skulle det bli karneval/maskerad på kvällen kl. 21:00.

Idag hoppas vi på bättre väder.