Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 16 april 2013 14:00

På måndagsmorgonen körde vi till Obelink i Wintersvijk 51 57 34N 06 41 07E en stor campingtillbehörsbutik. När vi gick i butiken så kom Hasse & Eva (Korsnäs i Finland) och hejade på oss. De är också på väg norr ut. Vi bestämde att vi träffas vid ställplatsen Greven i kväll. Greven ingår i TopPlatz men har inget Wifi och det är ett minus. www.camp-marina.de

Så vi kom till Greven till slut som så många pratat om.(Yachthafen Fuestrup und Camp Marina 52°2'45"N 7°41'10"E )

Ställplats som ligger vid Dortmund-Ems Canal som även har en marina och en restaurang.

På måndagskvällen var vi tillsammans med Hasse & Eva och Conny & Gunilla och åt på restaurangen, alla tog Schnitzel. :-)

Vädret tisdagen var delvis sol lite blåsigt men behagligt att vistas ute. + 20 grader har vi haft idag. Vi stannade en dag här för att vi behövde tvätta lite. Fikade tillsammans med Eva & Hasse fick även renoverat våra stolar, köpte delar igår på Opelink.

Middag satte viute och åt idag, första gången sedan vi lämnat Spanien, så visst känns det att våren är på väg

Det körde många bilar idag så vi kunde flytta fram på första parkett utmed kanalen ochvi har suttit och tittar på pråmar som glider förbi kanalen

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 15 april 2013 09:20

Idag har har vi ”VÅR”  +20 grader. Vi har snirklat oss ned mot Wintersvijk. Hade ställt in GPS:n på flera ställplatser utefter vägen. Den första var en en hästgård med 4 platser, nästa var en fotbollsarena med 4 platser, där hade en buss parkerat rakt över husbilsplatserna, nästa var ockuperade av personbilar den hade också 4 platser. Så kom vi till Bredevoort där hittade vi en ställplats med 8 platser.  Tömning, vatten och El det sistnämnda kostar. Här stannade vi. Här var redan ett 3 husbilar parkerade. Det var riktigt skönt så vi satt ute och åt och har tillbringat stor del av eftermiddagen och kvällen ute. Här omkring är det ett friluftsområde så det är mycket folk i rörelse. Solen har värmt bra idag och till kvällen fick vi en fin solned- gång.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 14 april 2013 10:23

Så kom vi till Keukenhof. Klockan var omkring 11,00 när vi hade parkerat vid kanalen. Var trångt att vända på vägen men hittade en bra plats. Inte så många husbilar som jag trodde det skulle vara vid vägen. Plockade ut cyklarna och gav oss iväg till entrén. Blev visad in bland bussarna fram till ingången.

Köpte biljett och gick in och när vi väl var inne så lyste solen på oss. Fick verkligen en lyckad dag i parken. Riklig blomsterprakt men visst kunde det ha varit mer. Men vi är nöjda med dagen i Keukenhof.

Träffade två Svenskar som vi satt och pratade med när vi kom tillbaka till husbilen. Bra avslutning på dagen.

Bilderna får berätta.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 13 april 2013 10:52

Fortsatte vår färd utefter kanalen stannade till vid fyren Cap Gris-Nez.  Där var det slingor man kunde gå och utkiksplatser. Det var en stunds uppehåll, vi har haft regn hela dagen även sol och regn samtidigt. Kvarlämningar från kriget utefter hela kust- sträckan fanns även ett musée vid en av det stora kanonerna. Passerade Eurotunneln i närheten av Calais. Tog ut en ställplats i Kruibeke i Belgien. Ett samhälle vid floden Schelde. Parkeringen låg vid floden. Fick veta att platsen är stängd det ska iordningställas en park. Var till Turistinformationen och frågade efter alternativ och de hänvisade till en sporthall som låg lite avsides. Det kändes inte bra att stå där själva. Vi stannade på den stängda platsen tillsammans med några andra husbilar. Inget regn ikväll tidvis sol men blåst.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 12 april 2013 14:00

Kört 32 mil upp mot Abbeville. För att komma över Seine fick vi åka färja. Hittade ställplats i Le Crotoy en stor yta för husbilar 5 Euro/24h. Där är det fint att stå vid kanalen. Men nu var det så blött och skitigt så vi körde vidare. Inget bra när man har hund. I Le Crotoy Börjar/slutar en museéjärnväg sträckan Le Crotoy-Noyelles-St.Valery-Cayeux www.fetevapeur.fr Vidare stannade till på McDonalds för att använda Wifi. Hittade en annan ställplats i Berck-sur-Mer 5.5 Euro/24h. Det är bara en sanddyn mellan oss och kanalen. Cyklade in till stan men hittade inte vad vi sökte. Såg husbilar på flera platser så det finns att välja på.

Och så skrapar överhänget i när man kör på och av.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 11 april 2013 15:48

Efter att vi hämtat husbilen på verkstaden fortsatte vi mot Normandie. Medans vi väntade gick vi till McDonalds och fikade och utnyttjade deras Wifi. Tog vägen mot Le Mont-Saint-Michel. Regn idag också nu räcker det nu får det snart vända och bli sol. Behövde fylla vatten och när vi hittade en plats så gick inte våra kort i automaten. Fick hjälp av en fransman som hämtade sitt kort. Så kunde vi fylla vad vi behövde.

Är på ställplatsen i Arromanches-les-Bains här är det fullt i kväll. Regn men trotsade det och gick en runda såg på resterna av den konstgjorda hamnen. Här har de slagit mynt på kriget.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 10 april 2013 10:08

Pontorson ligger en mil från Le Mont-Saint-Michel.

Igår hade vi regn  hela dagen. Körde genom ett jordbrukslandskap, Frankrikes kornbod, inga vindistrikt.

Varningslampan till bromsbeläggen fram började lysa. Var hittar man en Fiat verkstad?  Bäst att få det avhjälpt så fort som möjligt.  Vi körde vidare i hopp om att finna någon, stannade vid Ad-bilservice men de kunde inte. Samtidigt försökte vi att hitta WiFi och misslyckades på några ställen. I Pontorson var det tid att hitta plats för natten. Vi såg att de skulle finnas en plats här vid Carrefour. Men hittade

McDonalds först och där var det bra Wifi. Vi kunde parkera precis utanför entrén. På väg därifrån fanns det en Renualt verkstad. Svängde in och frågade, engelska är inte så gångbart här. Fick förklarat mitt problem det gick ganska smidigt med att visa och peka. (Bromsbelägg på franska = plakett)  Fick all hjälp vi behövde så i dag kl 10 är husbilen på verkstaden.

Carrefour ställplats 48 33 29N  01 30 27W stor och rymlig nära till affär, även tvätt av kläder, bensinmack och en biltvätt, för låg för vår husbil. Tömningsstation som var i behov av renovering, inget färskvatten. Men en plats att övernatta på är detta och det kostar inget.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 9 april 2013 16:33

Hittade ett WiFi på McD i Pontorson.