Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 10 oktober 2013 19:12

Tidig morgon var det idag.

Skulle vara hos Bengt i Örkelljunga kl 08:00 för gasoltest och den obligatoriska fukttesten. De fick också montera ett utvändigt gasoluttag.

Som vanligt träffar man kända och okända när man är där. Idag var det HBK2570 Göta Peter (Peter & Solveig) som vi satt och pratade med och upptäckte att vi har flera gemensamma vänner. + 2 Carthagoägare från Stockholm som var nere för garantijobb. Trevligt att ha några att prata med när man väntar.

Nu är det lite till som återstår innan vi kan köra söder ut.

Här hemma har det varit födelsedagsfirande med besök av vänner.

Var till Linn och barnbarnen i Billeberga på onsdags eftermiddag.

Ställplatser listan som vi har.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 7 oktober 2013 00:15

Grattis Älsklig på födelsedagen!

Nu har vi båda uppåt pensions åldern.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 6 oktober 2013 16:58

En helg med syster Katarina. Det har inte varit tyst så långa stunder. Finns alltid mycket att prata om när man inte träffas så ofta.

Vi tog också en utflykt i Kullabygden lördag eftermiddag. Kul att visa omgivningen när man får gäster. Stannade till i Höganäs på Kakboden och tog en fika. Tittade in på Höganäs Saluhall. På eftermiddagen kom Gisela & Micke och åt tillsamman med oss och stannade en stund på kvällen.

På söndagen har vi till och med kunnat sitta ute på altanen i solskenet.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 4 oktober 2013 22:22

Hämtade min syster vid tåget!

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 3 oktober 2013 13:49

Undersökningen av stora kroppspulsådern idag på morgonen på Helsingborgs lasarett. Det utföll normalt ingen utvidgning av kärlet och det känns bra. Man funderar alltid innan om hur det ska vara. Men nu är det gjort!

Idag hade Helsingör i Danmark besök av kryssningsfartyget Queen Mary 2. Och det var vi tvungna att köra ned och titta på. Har varit många intressanta fartyg sista tiden i sundet. Men idag blev det nog lite snopet för välkomstkometén i Helsingör. Kaptenen valde att inte stanna på grund av vind och passagerarnas säkerhet. Utan vände mot nästa destination med sina 2000 passagerare efter bara ca 40 minuter.

Men ett pampigt fartyg är det med sina 345 m/längd 41 m/bred 72 m/hög och ett djupgående på 10 m.

Foto Nils-Åke

Foto Birgitta

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 1 oktober 2013 19:53

Det blev tidig morgon idag hade tid på däckfirman kl 9. Fick monterat nya däck bak på husbilen. Nu känns husbilen bra att köra!

Tog med Birgittas cykel till Billesholm för att få hjälp på cykelverkstaden

med framhjulet.

Nu är också försäkringen inför resan ordnad.

Hittade ett reportage i Husbil & Husvagn.

-http://www.husbilhusvagn.se/hem/hall-koll-pa-dacken

Där man pekar på hur viktigt det är med däcken. Det pratas om hur mycket luft man ska ha i däcken. Man hör 5 kg - 5,5 kg visst kan man ha detta om däcken är avsedda för det trycket Men det finns också rekommendationer på däcken ( kPa, psi) Det är den första däckfirma som jag har besökt som har uppmärksamt mig på detta.

De däcken som monterades idag kan jag ha 5,5 kg i, de är 10 lagrade, men till mina gamla däck var rekommendationen 4,75 kg (70psi)

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 30 september 2013 17:29

Var ner till sundet vid middagstid för att se värdens största fartyg passera. Majestic Maersk 398 m/långt och 58 m/bred. Att två så stora fartyg möts hör inte till vanligheten i sundet. Kryssningsfartyget Norwegian Star 294 m/lång låg på redden i Helsingborg idag också.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 26 september 2013 10:00

Nu har vi varit till Köpenhamn hos Ida & Per-Thore och lille Ask.

Vi körde bron som vanligt smidigt men inte den här gången. Vi har brobizz! Så då är det bara att köra igenom betalstationen.....men inte.

Jag har fått ett nytt betalkort från banken under sommaren och tänkte inte på att registrera det på Öresundsbron. Vi uppmärksammade personal som tag hand om detta. De registrerade kortet och så åkte bommen upp, så nu är det bara att åka.

Det är så himla kul att komma över till Ida & PT i deras lägenhet. Den här gången var det jag som skulle hjälpa till med fönsterputsning. Så nu har de skinande rena fönster!

Sedan blev det middag tillsamman med dem på kvällen. Klockan blev 21 innan vi kom iväg hem.

Kan rekommendera Kärcher fönstertvätt sedan vi skaffade den så har det blivit bekvämt och smidigt att tvätta fönster.