Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Vädret var bättre idag till och med lite sol blev det. Men alla vädersajter visade inte sol. Men vi gjorde oss klara för att promenera genom gränsstationen. Passen var med och dem fick vi vifta med inte mer. Sightseeing bilarna stod på rad och väntade och vi fick förklarat turen och ett pris 56 Euro för två och så var vi på väg. Det var högertrafik, omläggningen var år 1969. Taxin körde upp på berget till en utkiksplats, det är inte så lång över till Afrika, Marocko. Vi gick i gångar inne i berget där vattnet droppade från taket och tittade på gamla kanoner. Apor på vägen och på bilarnas tak, ja, det var gott om apor. Slutade med lite rundvandring i city och med lunch innan vi gick tillbaka till Lilla My som väntade i husbilen.

Regn i massor så vi kom inte till Gibraltar idag. Det ända vi har gjort idag är att skaffa sim-kort......inte för att det regnar utan till internet så nu har vi internet igen. Hittade affären igår så vi hade bara att gå rakt på dem idag. Hjälpsam personal pratade engelska men klagade på att hon var dålig på engelska men då är vi jämställda tänkte jag.

Tidig förmiddag kom polisen och hade synpunkter på att vi ockuperade parkeringen. Vänligt och bestämt visade de att vi skulle köra därifrån. Under helgen kan det var OK att parkera kanske men inte vardagar. Många personbilar som cirkulerade in på denna parkeringsplatsen och fick åka vidare. Så nu har även vi varit med om att polisen säjer ifrån. Husbilen tar stor yta och är det flera som parkerar så blir det ingen plats över för personbilarna. Vi flyttade oss till en närliggande stor parkeringsyta där även lastbilar parkerade men ändå nära centrum och passkontrollen 36 09 29 N 05 20 37 W.

Idag har det varit att sitta och mysa i husbilen läsa, umgås och surfa på internet.

Gibraltarklippan i kväls belysning. Många husbilar uppstälda ikväl och under dagen.

28/2

Mot Spanien

Lämnade Santa Luzia körde mot Spanien vårat mål var El Rocio. Vädret var växlande vi fick regn när vi körde, men vi hade sol också. Först var det tänkt att vi skulle fylla gasol efter gränsen till Spanien. CEPSA 37 13 53N 07 23 54W fyller LPG gasol men det var stängt iden 28/2. Helgdag i Spanien idag? Men nu har vi varit där så nu hittar vi bra nästa gång. VI hade sällskap med Bengt-Uno & Lotta till sandstaden, El Rocio. Vi strosade runt i stan kallt i vinden men solen värmde bra. Här är gatorna inte asfalterade. Många ryttare och hästvagnar har vi sett. Många hade hittat hit idag. Liv och rörelse, barer och restauranger och affärer lockade med sitt utbud här också. Vi hittade en plats att parkera på tillsammans med ett antal husbilar nära centrum.

1/3

El Rocio

Fredag tillbringade vi i El Rocio tillsamman med B & L. Blå himmel och sol en härlig dag. Mycket folk i rörelse både till fots och till häst. Vi tog en rundtur med en av alla hästskjutsar som stod på rad väntade. Fick se delar av stan där vi inte annars hade gått. Hittade även affären som låg inklämd bland bostadshusen. Välsorterad affär med chark och fiskdisk. Vi satte oss på en bar för att få lunch. Beställde baguetter med skinka men blev serverade ost, så det fick hon komma med nya. Min engelska sa servitrisen men lika glad för det. Bra smakade det också när man är hungrig.

Vi parkerade på planen vid sidan om Lokalpolisen och Hotellets information. Lugn plats. Det har växlat med antalet husbilar på platsen. Som mest var vi 6 st. Färskvatten finns bara några hundra meter från platsen.

2/3

Spansk Gasol

Vi har en Spansk gasolflaska i husbilen men nu var den tom. Trodde att det var enkelt att att bara byta flaska men så enkelt var det inte. Körde efter en lista på Repsolmackar och depåer där man kan fylla i Spanien. Men listan var nog inaktuell. Stängda platser och platser med bara butan vid tankning och inga propan flaskor. Vi hade i stort gett upp att hitta gasol då vi körde förbi en mack med flaskor med svart rand (propan). Och ett trevligt bemötande så nu har vi en flaska propan. Kunde även fylla på SIM-kortet för internet på macken.

Ikväll står vi utefter havet i trakterna kring Conil de la Frontera. I samhället var det motorcykelträff så vi valde att flytta ut mot playan. Lördagskväll och vi sitter och tar det lugnt i husbilen och lyssnar på bruset från havet.

3/3

Mot Gibraltar

Varm natt 11 grader så någon värme behövde vi inte ha på. Restaurangen nere på stranden hade öppet till klockan tre så lite svag musik hördes ända bort till oss.

Vaknade till en småregnig och grå dag. Vi bestämde att hålla oss utefter kusten ned till Tarifa. Åkte genom nationalparken ( P. Nat. de Breña y Marismas Barbate ) där pinjeträden växte tätt utefter vägen. Vidare genom öppet landskap med mängder av vindkraftverk och ett landskap med betande tjurar. Genom Algeciras som är utpost till Marocko och vidare mot La Linea där vi hittade en plats att stå på över natten.

Grusplanen närmare passkontrollen till Gibraltar är stängd men längre ned på gatan finns en parkeringsplats. I kväll står 10 - 12 husbilar här. Bengt och jag gick upp till passkontrollen för att informera oss ang. morgondagens besök i Gibraltar.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 26 februari 2013 21:17

Ja det är vi nu är på väg in i Spanien. Vi har tänkt oss att köra till sandstaden El Rocío till helgen. Sedan tar vi oss

ned mot Málaga.

Idag har vi cyklat in till Tavira och uträttat några ärenden. Även hunnit med att lata oss i solen. Så blev det boulespel på eftermiddagen tillsammans med Kent & Ulla. Det blir aldrig lång tråkigt dagarna går så fort.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 25 februari 2013 20:52

Vi flyttade oss till Fuseta. Tog vägen genom Albufeira, Quarteira, Faro och Olhão. I Albufeira handlade vi på Lidl och var en sväng in på Ställplatsen också. Åkte förbi ställplatsen i Quarteira den ligger långt från centrum tycker vi. Faro väckte vårat intresse fin stad dit kommer vi att åka senare. Idag var det inte en lucka på parkeringen åkte vidare. Svängde även in till centrum av Olhão också säkert mycket att titta på en fin mercado såg vi och mycket husbilar på ställplats (Fricamping plats) En härlig kväll i Fusetas med boulespel tillsammans med Kent & Ulla. Lilla My har ett helt koppel av han hundar efter sig lite jobbigt faktiskt. Här står vi på sidan av campingen ett antal husbilar ikväll.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 25 februari 2013 10:21

I går efter förmiddagskaffet kom vi överens om att cykla till Albufeira tillsammans med Elisabeth & Lennart. Vi har varit dit flera gånger under vår tid här men kul att kunna visa E& L gamla stadskärnan. Där det nu är mera liv och rörelse, våren är på G, mycket folk som har hittat hit. Fler affärer och restauranger har öppnat. Restauranger som varit under renovering har nu öppnat. Vi flanerade likt de andra runt i stan. Man går inte förbi en enda bar utan att bli tillfrågad/informerad av vad de har att erbjuda. Fastnande för ett ställe och satt oss ner och beställde något att dricka mm.

Elisabeth upptäckte att hennes kamera saknades antagligen har hon tappat den på vägen. De kunde inte hitta den när de letade, tråkigt.

Nu vänder vi öster ut mot Spanien.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 23 februari 2013 18:49

Idag var vi en tur till Algarve Shopping på förmiddagen och handlade. Körde vägen hem över Albufeira för att få tag på mera apelsiner.

Kom överens med Elisabeth & Lennart att cyklade till Armação de Pêra på eftermiddagen. Vi hade ordentlig motvind men så blev det lätt att cykla hem. Skön tur hade vi, det är skönt att röra på sig. Nu märks det att turisterna har kommit och att barer och restauranger har öppnat. Men bland fiske båtarna var det lugnt och stilla på stranden.

När vi kom hem  så hade vi en påse till med apelsiner som värdparet har delat ut till oss här på ställplatsen.