Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Körde ned till Ystad Västerled i går eftermiddag. Där vi mötte upp Kent & Ulla som anlände med färjan från sin utlandsvistelse. Platsen var välbesökt av husbilar, hittade bra plats att parkera på. Det blev en kväll med mycket prat om våra hemresor från Portugal. Det är intressant att höra andras upplevelser och färdväg.

Lördag tog vi cyklarna och gav oss ut på en rätt så lång tur genom Ystads Sandskog. För oss var det en ny upplevelse. Här utefter kusten är det långa sandstränder och utefter stranden många små bad- hus. Fick känsla av stränderna i norra Tyskland. Mycket folk i rörelse idag i det fina vädret. Eftermiddagen har vi tillbringat i solen tillsamman vid husbilarna.

Ingen värme i luften än, riktigt ruggig att gå ut med Lilla My på morgonen.

Har nu varit hemma en dryg vecka och ordnat med besiktningstid till bilarna. Lilla bilen är också hemma och två nya däck har den fått. Fixat lite i trädgården och även oljat altangolvet.

Valborg var vi tillsammans med Linn & Björn och barnen i Billeberga. Fick besök av Bengt-Uno & Lotta som kom förbi när de kom till Sverige. Några trevliga timmar i uterummet. Det finns mycket att ventilera när man har varit på resa.

Jag har letat packningar till gasolanslutningen, ringde Alde och fick några nummer att ringa. Men på dessa var det ingen hjälp att få. Mejlade Bengt i Örkelljunga och skickade med en skiss. Så nu har dessa kommit på posten. Bra service där ifrån.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 30 april 2013 22:42

Trevlig Valborg till alla!  Men fy vad kallt och blåsigt.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 25 april 2013 20:10

Nu har vi varit hemma några dagar. Börjat landa lite. Husbilen är tvättad och urplockad  tvättmaskinen har fått jobba. Har en hel del kvar att ta tag i än. Behöver göra en storstädning nu när vi har levt i nästan 6 månader i husbilen. Och plocka bort sådant vi inte har använt och tänka till vad vi saknade i stället.

I måndags cyklade vi till Gisela fick se hennes lägenhet och fika. Hon har hittat en fin lägenhet med bra läge här i Helsingborg.

Ja, faktiskt så har det blivit cyklande var dag. Var och ordnade parkering till husbilen hos Helsingborgs stad. Skönt att veta att man har en bra plats att ställa husbilen på vid längre perioder.

Det var en ordentlig hög med post fast vi har undanbett oss all reklam. Det ska skickas papperskopior också när man har auto- och e-fakturor. Birgitta har rensat undan i arkivet här hemma också, deklarationen är klar.

Lite märkligt, har ringt och mejlat L-försäkringar var dag för att komma i kontakt med en person men ingen har hört av sig så man undrar om det är tid att byta bolag. I morgon åker jag dit.

På hemvägen köpte vi en ny gasolflaska som är fast monterad och som man kan tanka själv. Så nu är den monterad i husbilen ska bli intressant att se hur det fungerar. Vi har en vanlig flaska också som jag kan koppla över till om den fasta tar slut. Var och tankade idag här i Helsingborg 8.90/liter så visst är det billigare och smidigt.

Tycker inte att det är någon värme än. Man får klä på sig ordentligt för att inte frysa det är så kallt i vinden.

Nu ikväll monterade jag upp gasolgrillen fick en gasolflaska över som är bra till detta här hemma.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 21 april 2013 21:50

Träffat barn och barnbarn i eftermiddag och firat Åsa på födelsedagen. En trevlig avslutning på dagen med grillat och en stund tillsammans med Åsa och Patrik.

Tack för idag våra kära barn

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 20 april 2013 21:29

20/4

Men fy!  Vad kallt det var i morse när jag och Lilla My gick ut. Bara +0,5 grader kl 6:30 men ett strålande solsken. Vi har haft en fin dag suttit i solen, bara man kom i lä var det riktigt skönt.

Träffade några bekanta som också kört hit över helgen. Det är många husbilar som står här denna helgen. De har gjort om en toalett till latrintömning sedan vi var här sist, toppen.

Fiskaffären nere vid hamnen lockade oss så nu blev det strömming (Sillfilé) potatismos och lingon.  Vi tog också en cykeltur till Coop och köpte bl a Zoegakaffe. Ja, nu är vi på hemmaplan!

19/4

När vi vaknade på morgonen så hade blåsten avtagit lite men det var kallt ute.

Var riktigt kul att träffa  Ida & PerThore och Ask och deras hund Blaze på fredag eftermiddag i Köpenhamn. Tyvärr går inte Blaze och Lilla My ihop, konstigt tycker vi, inga problem med andra hundar för någon av dem.

Ett riktigt litet charmtroll är Ask men lite avvaktade inte så konstigt det är 3 mån. sedan vi träffade honom senast, när de var och hälsade på oss i Portugal.

När vi kom över till Sverige så åkte vi till Smygehuk och stannar till söndag middag.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 18 april 2013 11:30

18/4

Det blåste så mycket på morgonen så vi beslöt att köra över färjan till Danmark och hitta en ställplats där. Tog det lugnt för att slippa kön vid servicestationen.

I Puttgarden stannade vi till på Bordershop innan vi köpte biljett till färjan. Det fanns fortfarande snöhögar utefter vägen upp till färjan.

De blåste även i Danmark så i Köpenhamn tänkte vi att köra in på campingen Absalon för att ha nära till Ida.

Vad det ska krånglas med campingkort. Utan sådant kom vi inte in där och vi vägrar köpa ett sådant. Tycker inte att det ska behövas vi har inte haft något i de andra länderna vi varit i. I och för sig så föredrar vi Ställplatser.

Så vi körde vidare tog ut en ställplats vid Vallensbæk Havn en småbåtshamn.

Här finns det också en Restaurang och café där vi köpte Dansk fläskestek smakade alldeles utmärkt efter en dags körning. Så nu är vi på hemmaplan igen.

17/4

Tog vägen över Hamburg för att skaffa en tankbar gasolflaska hos GasMeier. www.gasmeier.de 53 34 05N 10 03 37E En komplett sats så nu återstår montering när vi kommer hem. Ett kit med anslutningar för Europas olika standard. Trevlig och hjälpsam personal enda nackdelen är att de inte tar Visa eller Mastercard. Fick gå några hundra meter till banken där det fanns en uttagsautomat men en av killarna följde med mig och visade vägen.

Stannade i Heiligenhafen på kvällen och som vanligt träffade vi bekanta som är på väg hem. Vi valde färjan Puttgarden – Rödby. I morgon så kör vi till Köpenhamn. Ska träffa Ida & PT och Ask på fredag eftermiddag i Köpenhamn.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 17 april 2013 14:14

Kört genom Hamburg och på väg mot Heiligenhafen. Stannat till vid MvDonalds i Reinfeld och kopplat upp oss på Wifi. Vi stannar i Heiligenhafen i kväll vi har sol och 21 grader så det kan bli en skön kväll.