Alla inlägg under april 2013

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 14 april 2013 10:23

Så kom vi till Keukenhof. Klockan var omkring 11,00 när vi hade parkerat vid kanalen. Var trångt att vända på vägen men hittade en bra plats. Inte så många husbilar som jag trodde det skulle vara vid vägen. Plockade ut cyklarna och gav oss iväg till entrén. Blev visad in bland bussarna fram till ingången.

Köpte biljett och gick in och när vi väl var inne så lyste solen på oss. Fick verkligen en lyckad dag i parken. Riklig blomsterprakt men visst kunde det ha varit mer. Men vi är nöjda med dagen i Keukenhof.

Träffade två Svenskar som vi satt och pratade med när vi kom tillbaka till husbilen. Bra avslutning på dagen.

Bilderna får berätta.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 13 april 2013 10:52

Fortsatte vår färd utefter kanalen stannade till vid fyren Cap Gris-Nez.  Där var det slingor man kunde gå och utkiksplatser. Det var en stunds uppehåll, vi har haft regn hela dagen även sol och regn samtidigt. Kvarlämningar från kriget utefter hela kust- sträckan fanns även ett musée vid en av det stora kanonerna. Passerade Eurotunneln i närheten av Calais. Tog ut en ställplats i Kruibeke i Belgien. Ett samhälle vid floden Schelde. Parkeringen låg vid floden. Fick veta att platsen är stängd det ska iordningställas en park. Var till Turistinformationen och frågade efter alternativ och de hänvisade till en sporthall som låg lite avsides. Det kändes inte bra att stå där själva. Vi stannade på den stängda platsen tillsammans med några andra husbilar. Inget regn ikväll tidvis sol men blåst.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 12 april 2013 14:00

Kört 32 mil upp mot Abbeville. För att komma över Seine fick vi åka färja. Hittade ställplats i Le Crotoy en stor yta för husbilar 5 Euro/24h. Där är det fint att stå vid kanalen. Men nu var det så blött och skitigt så vi körde vidare. Inget bra när man har hund. I Le Crotoy Börjar/slutar en museéjärnväg sträckan Le Crotoy-Noyelles-St.Valery-Cayeux www.fetevapeur.fr Vidare stannade till på McDonalds för att använda Wifi. Hittade en annan ställplats i Berck-sur-Mer 5.5 Euro/24h. Det är bara en sanddyn mellan oss och kanalen. Cyklade in till stan men hittade inte vad vi sökte. Såg husbilar på flera platser så det finns att välja på.

Och så skrapar överhänget i när man kör på och av.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 11 april 2013 15:48

Efter att vi hämtat husbilen på verkstaden fortsatte vi mot Normandie. Medans vi väntade gick vi till McDonalds och fikade och utnyttjade deras Wifi. Tog vägen mot Le Mont-Saint-Michel. Regn idag också nu räcker det nu får det snart vända och bli sol. Behövde fylla vatten och när vi hittade en plats så gick inte våra kort i automaten. Fick hjälp av en fransman som hämtade sitt kort. Så kunde vi fylla vad vi behövde.

Är på ställplatsen i Arromanches-les-Bains här är det fullt i kväll. Regn men trotsade det och gick en runda såg på resterna av den konstgjorda hamnen. Här har de slagit mynt på kriget.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 10 april 2013 10:08

Pontorson ligger en mil från Le Mont-Saint-Michel.

Igår hade vi regn  hela dagen. Körde genom ett jordbrukslandskap, Frankrikes kornbod, inga vindistrikt.

Varningslampan till bromsbeläggen fram började lysa. Var hittar man en Fiat verkstad?  Bäst att få det avhjälpt så fort som möjligt.  Vi körde vidare i hopp om att finna någon, stannade vid Ad-bilservice men de kunde inte. Samtidigt försökte vi att hitta WiFi och misslyckades på några ställen. I Pontorson var det tid att hitta plats för natten. Vi såg att de skulle finnas en plats här vid Carrefour. Men hittade

McDonalds först och där var det bra Wifi. Vi kunde parkera precis utanför entrén. På väg därifrån fanns det en Renualt verkstad. Svängde in och frågade, engelska är inte så gångbart här. Fick förklarat mitt problem det gick ganska smidigt med att visa och peka. (Bromsbelägg på franska = plakett)  Fick all hjälp vi behövde så i dag kl 10 är husbilen på verkstaden.

Carrefour ställplats 48 33 29N  01 30 27W stor och rymlig nära till affär, även tvätt av kläder, bensinmack och en biltvätt, för låg för vår husbil. Tömningsstation som var i behov av renovering, inget färskvatten. Men en plats att övernatta på är detta och det kostar inget.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 9 april 2013 16:33

Hittade ett WiFi på McD i Pontorson.

Startade skapligt tidigt efter lite strul med ut utcheckningen. Fransmannen före oss strulade med sitt betalkort.

Vi följde GPS:en idag och kom genom vindistrikt och jordbruksbygd och många små byar. Stannade och fikade ett par gånger och även ett stopp på Lidl.

Gullvivor kantade vägen det var alldeles gult.

Vi vill stanna i skapligt tid på eftermiddagen så vid 15-tiden började vi att titta efter plats. Jag hade inte tagit ut någon plats för kvällen. Det finns alltid någonstans att stanna för natten i dessa små byar.  Idag blev stoppet vid La Marais Poitevin, Coulon. Vi såg en husbil på parkeringen och så en liten skylt att det var parkering för husbilar. Frågade i shopen vad det kostade, fri parkering blev svaret. Lågsäsong, kanske inte så många stannar här. Det finns restaurang, cafeteria och en kiosk. Det visade sig också att här är ett kanalsystem och de har en typ av flatbottnade båtar som man kunde hyra tillsammans med en guide som stakar båten fram. Man kan hyra från 1 timma till 3 timmar, tror jag det var. Vi tog en timmes  rundtur på kanalerna och det var intressant och avstressande efter en dags bilkörning.

Vi kan inte skryta med vädret på dagen kraftigt regn bitvis temperatur mellan 8 – 14 grader har det visat men vi fick en fin kväll med sol.

Mer information.

www.embarcadere-cardinaud.fr

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 7 april 2013 16:15

Lördag kunde vi sitta ute stor del av dagen. Solen värmde när man kom i lä av husbilen. Blåsten var kall vi frös ordentligt när vi var nere på stranden. Vi gick dit så Lilla My fick springa av sig. Var en tur in till byn hittade saluhallen de höll på att stänga men vi hann handla lite grönsaker. Cyklade runt och såg oss omkring. Här i byn är  förberedelserna i gång för turistsäsongen. Det hade t.o.m öppnat en glass- kiosk i byn. Temat i den här byn är vindsurfing nästan bara affärer med vindsurfinggrejer.

Cyklade hem och intog våra positioner i solstolarna på sidan av husbilen. När vi satt och latade oss så kom det en Svenskregistrerad husbil. Det var ett par vi lärde känna på La Colina i Albir. Det har strömmat i  husbilar hela eftermiddagen så nu är det många Fransmän samlade här.

Söndag har bjudit på soldis 14 grader inte så blåsigt. Vi har tagit det lugnt promenerat med Lilla My på stranden. Många har lämnat ställplatsen men lite Husbilar har de kommit hit också.  Nu är vi fyra Svenska bilar och alla är med Husbilsklubben.se. Ställplatslistan på Husbilsklubben.se använder vi oss av, bland annat. I morgon kör vi vidare upp genom Frankrike.

Även denna bilen har parkerat här.