Alla inlägg under februari 2013

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 14 februari 2013 20:16

Idag har vi åkt uppåt i landet inte så långt. Först tankade vi gasol i Boliqueime. Åkte vidare mot Paderne ville se

husbilsplatsen men först stannade vi och fikade på en stor grusplan innan man kommer till platsen.  Körde sedan

ner tyckte det såg trångt ut, ja, det var mycket bilar uppställda. Vände och ställde GPS:sen på Alte kom dikrekt på

husbilsplatsen vid kyrkogården fanns endast små fickor kvar och det lutade rätt mycket också. Till slut hittade vi den

andra platsen med hjälp av beskrivning av vänner. Det är en mix-parkering endast 8 platser. Måste påstå att fransmännen

är i majoritet på dessa platser. Efter lite väntan så fick vi en parkerings plats. Många bussar med turister och skolskjutsar

kommer också upp här. Bussarna vänder här på gatan.

Paderne   Kör mot castelet  37°10' 05"N    8° 12' 32"W

37°13'57"N 8°10'51"W    Alte kyrkogården

Alte   37°14'13"N 8°10'22"W     Plats: Asfalt. Plats för 8 bilar (ej stora bilar). Platsen lutar något.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 14 februari 2013 20:14

Då var det dags för Caravan Stockholm 2013 att öppna! Mässan håller hus på Kistamässan i Stockholm och pågår

14-17 februari.

Då önskar vi er trevlig vistelse på mässan ni som fick biljetter av Bloggen  Husbil och Resor mm

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 13 februari 2013 20:08

Men för ett år sedan köpte vi vantar vi hade minus grader det var så kallt att cykla utan. Vi har inga

minusgrader här på Algarve i år, Varmt och skönt, solen värmer ordentligt men det är lite kyligare i

skuggan. Men nu är värmen på gång. Idag på promenaden var det mycket folk ute på stranden som

satt och solade eller promenerade. När vi kom in på gatan i Salgados igen så såg jag en igelkott. Det

var faktiskt Lilla My som hittade den först på trottoaren. Birgitta har gjort apelsinmarmelad idag igen.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 12 februari 2013 10:46

Vi körde till Galé igår. Lämnade in tvätt som vi samlat på oss. (Konstigt) ;-)  Får hämta den i övermorgon, stängt idag p.g.a karnevalen i Loulé. Regn och rusk och kallt igår inte skönt att vistas ute de stunder det var uppehåll. Vidare till ställplatsen Parque da Galé där det fanns en plats . Träffade gamla och nya bekanta, så är det här i Portugal. Och här skulle det bli karneval/maskerad på kvällen kl. 21:00.

Idag hoppas vi på bättre väder.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 10 februari 2013 21:22

På morgonen har jag gått runt fotbollsstadion med Lilla My. På en kortsidan har man tillåtit eller inte och

målat graffiti det här är bara några bilder som visas av alla målningar.  Skickliga är de i alla fall de som

har gjort detta. Konst?

Några bilder från karneval dag 2.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 9 februari 2013 19:54

Vi gick ned tidigt idag för att titta på karnevalen. Fick se mycket av förberedelserna vi hade Lilla My med

oss. Hittade en uteservering där vi slog oss ned och hade bra översikt. När klockan närmade sig starten

för kortegen gick vi och tog oss en plats. Ljudet var så högt både för oss och Lilla My. Högtalarna och

trummor så vi gick där ifrån. Bättre för hunden att stanna hemma så kan vi gå imorgon en stund och titta.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 7 februari 2013 19:49

På förmiddagen cyklade vi till biblioteket för att utnyttja deras WiFi. Efteråt cyklade vi hem till bilen och

hämtade Lilla My och vände tillbaka till stan för att se oss omkring. Historiska delen av centrum gick vi

i. Här i Loulé har de en stor saluhall med många små butiker runt om man kan gå in i dem från saluhallen

eller direkt från gatan.

Eftermiddagen har vi njutit i solen och vi var även med och spelade boule. Damerna vann idag!

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 6 februari 2013 19:50

Åkte till Loulé tillsammans med Kent & Ulla med ett stopp på CamperServ och för påfyllning av gasol. Nu

står vi vid fotbollsstadion tillsammans med många svenska bilar som har hittat hit. Det kommer att bli

Karneval här i stan den 9,10,12 feb.

När vi cyklade iväg idag för att fylla på internet så gick växelvajern av på min cykel. Det var bara att

trampa på lägsta växeln. Frågade oss fram till en cykelreparatör i Loulé och till sist så hittade vi dit.

Inga problem han tog sig an min cykel omedelbart. Det enda ha sa var ”No English” Lämnade

verkstaden med ny vajer och lite nya ekrar och ett bakhjul som inte wobblade. 17,5 Euro för det hela.