Alla inlägg under januari 2013

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 11 januari 2013 22:24

Kul det här med blogg! Vi träffar på så många trevliga husbilsåkare när vi är ute på våra resor. Många säger

att vi har följt din blogg eller  känner någon som gör det. För tre år sedan var vi upp till Stockholm och

Kistamässan, stod parkerad tillsammans med ett antal andra husbilen utanför mässan. Vi var på resa

den vinter i 3,5 vecka, slutmålet var Mora och Vasaloppet.

Nu lottar vi ut några biljetter till Caravan Kistamässan 14-17 februari. Ta vara på möjligheten att få

biljetter hemskickat gratis. Vill du vara med på utlottningen så skicka ett mail till

nilsakeh@gmail.com med din adress.

Caravan hemsida.

Caravan Facebooksida

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 10 januari 2013 19:58

Körde till Boliqueime för att fylla gasol i två flaskor. På väg dit svängde vi ner till Galé för att se om

det fanns Bouleklot att köpa. Så nu äntligen har vi egna kulor att spela med. Dumt att lämna

kvar hemma!

Idag har det varit en riktig sommar dag sol från blå himmel, Boulespel kl 3 sedan kaffe på det vi

är två par som delade på kaffe kokningen efteråt.

Bilden visar platsen här i Silves vid badhuset där alla husbilar är parkerade.

37º 07' 41"N  08º 09' 33"W

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 9 januari 2013 20:33

Nu är det avklarat vi var på kliniken i förmiddags. Mycket smidigt gick det och hjälpsam personal.

Så vi kan rekommendera  denna kliniken i Silves. Provet skickas till Portimão där labbet ligger

tydligen Skulle få svar kl: 4 på eftermiddagen. Var nära att glömma att åka dit vid fyra vi spelade

boule och fikade. När jag kom dit så hade de inte ringt tydligen något krångel med telefon för

hon kom inte fram på numret. Så jag cyklade hem och ringde själv till labbet och fick svar.

Meddelade kliniken per telefon att vi ringt själva. Nu ska vi få dokumentet på måndag som

också är kvitto på betalning. Vi tycker att det gick smidigt denna gången ändå.

Landsnumret Portugal +351.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 8 januari 2013 22:00

En dagsutflykt blev det idag till Sagres. Vi var först  till i Portimão och sprang i affärer. Körde vidar

till Lagos där besökte vi ställplatsen bredvid fotbollsstadion 37º 06' 56"N  08º 40' 43"W och stannade

också till vid Camping Turiscampo. Körde vidare till Sagres och besökte Henrik Sjöfarares fästningen

innan vi körde ut till Cabo de Sao Vicente europas sydvästligaste punkt.

När vi kom tillbaka till Silves så var boulespelet i full gång bland husbilarna. Det går inte att hitta boulklot

här i Portugal vi har besökt ett antal sport affärer och frågat. Så vi får titta på när de andra spelar,

engelsmannen ropade att jag kunde låna hans idag också men det var redan halvvägs i spelet när

vi kom hem. Idag har vi köpt sardiner som vi hade till middag det var inte alls dumt.

Lägg märke till han som står och fiskar på klippan

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 7 januari 2013 14:50

Cyklat i Silves letat buolspel men här finns inga att köpa. Tittade in på detta café.

Det var så mycket flugor i lokalen så vi valde att fika hemma. Men vilken spännande miljö.

Nu har vi också hittat en klinik/lab.här i Silves som kan ta PK prov. Känns bra att det blir gjort i tid 6 Eura vill de ha.

På onsdag får vi komma sköterskan hade redan gått för dagen.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 5 januari 2013 19:32

Några dagar i Silves har det blivit. Vi har cyklat runt i stan och sett oss omkring. Det är en gammal

stadskärna smala gränder och trappor. Man ser många storkpar som byggt bon här och var i stan.

Idag lördag var det marknad i och kring saluhallen, övervägande grönsaker och frukt. Det blev 1 kg fikon

och en burk honung med hem.

Man kan också se att det har satsats pengar på ett rekreationsområde. Det är kring badhuset, folk

promenerar och springer här på en uppgjord slinga. Det är där, omkring på parkeringarna som husbilarna

är uppställda. Det är många som har hittat hit det är populärt att vistas i Silves.

Det är fortfarande  mycket som återstår att göra efter tornadon i november. Parkarbetare jobbar dagligen

med att ta bort stubbar efter rotvältor. Badhuset, den delen där badbassängen är, är fortfarande stängt

p.g.a att taket blåste sönder.

Vi har WiFi-zon i och omkring badhusets. I entrén och på andra våningen kan man sitta och surfa.

Bra väder har vi haft, har suttit ute och tittat på de olika grupperna som spelar boule och vi har också

varit med och spelat. Vi fick låna klot eftersom våra ligger hemma i garaget. Så vi får nog skaffa oss

nya klot nu. Vi var runt i Kinabutikerna och sportaffären och letade idag men i Silves kunde vi inte

hitta några klot.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 4 januari 2013 20:44

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 2 januari 2013 21:00

Lämnade ställplatsen i Galé och körde till Algarve köpcenter på förmiddagen. Ett var och skaffa

sim-kort för Internet. Det var snabbt ordnat efter att vi köat en stund och irrade runt i några

tele-butiker det blev TMN (móvel)som fick sälja. Toppenservice i butiken och en trevlig expedit.

Sen var det lite annat som vi behövde på Continente och Makro, stora affärer med stort utbud.

Nu var det GPL-gas vi behövde, hittade inte det närmaste, Boliqueime, utan körde till Quelfes där

vi blev servade av damen. Koordinater till Boliqueime var fel. Nu har GPS:en blivit laddad med HBK:s

platser och även en fil med platser i Portugal. Satte in GPS:en på Silves och där är vi nu. Här är det

många husbilar. Återseende av vänner och bekanta och även nya ansikten. Så är det på våra resor

att man stöter på varandra på olika platser och att bekantskapen blir djupare.