Alla inlägg under februari 2012

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 19 februari 2012 20:48

Idag var det marknad i Albir så Birgitta och jag tog cyklarna och åkte ner. Vi var rätt tidiga så vi behövde inte trängas.  Idag köpte vi apelsiner. Tittade runt lite men var inte lång stund på marknaden.

Cyklade en runda och så hem det var som en riktig sommardag varmt och gassande sol. Hem och satt oss i solen. Birgitta tvättade
en maskin idag också. Så tog vi slotts lunch vid ett-tiden idag. Slottslunch är knäckebröd, Kalles kaviar och ägg det blev spetsat med en sillbit.  Vi pratade om att gå på restaurang till kvällen.  Blev inte så mycket mera gjort på eftermiddagen. Vi pratar om hemresan om hur väglag och vädret kommer att vara i mitten på mars. Lilla My har suttit och noterat vad papegojan haft för sig
i eftermiddag. Den pratar hela tiden och skrattar och visslar måste vara tröttsamt att ha den med sig i husbilen.

Framåt kvällen cyklade vi ned till Albir. Vi bestämde oss för kinarestaurangen det var rätt mycket folk där redan. Men vi fick ett bord och beställde en meny med Anka. Resturangen var välbesökt kom folk hela tiden.  Mätta och belåtna blev vi också. Cyklade hem och nu fick vi använda lyset för det hade blivit mörkt.

Nu är bilen lastad och klar för avfärd imorgon.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 18 februari 2012 17:45

”Gamla staden” i Benidorm kom vi till idag. Har försökt att komma dit med bil men det
är omöjligt att parkera i den delen. Nu tog vi cyklarna och susade iväg. Redan på
gatan ner mot playan var det mycket folk. På strandpromenaden var det svårt att
komma fram folk överallt. Det var ingen som brydde sig att det även kör bilar där.
Hade gått lättare att komma fram om vi cyklat på trottoaren. Vi stannade till
vid turistbyrån innan vi fortsatte.

I”Gamla staden” gick vi med cyklarna det var trångt och mycket folk på gatorna.
Så slog vi oss ner och beställde varsin cappucino och satt och myste i solen. Även
här finns en plats där man sätter fast hänglås som bevis på sin kärlek till sin
älskade. Det var hänglås i tusentals, det var en trappa där ledstången på båda
sidorna hade används. Första gången vi såg det här med hänglås var i Riga. Det
här var en trevlig del av Benidorm väl värd ett besök.

Så tog vi oss tillbaka genom Benidorm till camping Roco och hälsade på Leif &
Margareta och fick kaffe och en pratstund. Stannade även till i campingbutiken
på hemväg men hittade inte det jag sökte.

Väl hemma så kopplade vi av i solen.

Idag har det anlänt många husbilar till Los Limbos. En bil nära oss har en papegoja
som pratar och det tycker inte Lilla My om. Hon förstår nog inte vem det är som
gnäller, för gnäller gör hon, papegojan! :=)

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 17 februari 2012 19:16

Idag fredag har vi haft mycket bra väder.  Vi började dagen med att tömma och fylla vatten i husbilen. Sedan fick Lilla My duscha på förmiddagen hon blir så fluffig i pälsen efter det. Satt och myste i solen fikade och bara var.

Mailade med försäkrings bolaget om motorskadan så nu är alla parter är nöjda. Ringde även om att försäkra cykeln till LF men de kunde inte svara på detta omedelbart. De ska maila tillbaka med svar om de kunde försäkra El-cykeln.  Monterade packväskan på nya cykeln. Och lite annat.

Vi hade planerat att åka ned till Altea och se hur det fungerade att använda El-cykeln.  Efter lunch for vi iväg och hälsade på Åke & Christina vi har inte besök dem tidigare sedan de flyttade ner dit. Mysigt med fri utsikt över Medelhavet har de.  Tiden går fort när man har trevlig, tackade för oss och så vände vi hemåt. Stannade till och handlade lite så vi fick prova de nya packväskorna.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 16 februari 2012 19:15

När vi var ner till Albir så stannade vi till i cykelaffären för att titta om de hade någon El-cykel till Birgitta.  Vi har pratat länge om att skaffa en.  Har man det minsta jobbigt att anstränga sig så är detta den bästa investeringen man kan göra. ( Om man har problem med sjukdom då menar jag inte dålig kondition ).  Hittade en med bra prestanda och som såg tilltalande ut så den köpte vi. Cykelhandlaren tog in den gamla i byte men vi flyttade över sadeln och baklyset till den nya.  Begärde att packväskorna som hängde på skulle följa med och ett ordentligt lås också. Fyra timmar (siesta 2 timmar) fick vi vänta och passade på att strosa runt i Albir. Vi hann både att äta lunch på ett ställe och ta en fika på Norgefiket där vi satt och pratade med ett par norrmän som slog sig ned vid vårt bord.

I ”mördarbacken” på väg upp till ställplatsen susade Birgitta om mig lätt som en plätt. Nu var det jag som var helt slut ( ja inte helt slut ) när vi kom hem till bilen.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 15 februari 2012 19:26

Vi tog oss till Albir igen och Los Limbos. Fick mail igår att de har öppnat platsen på nytt. Vi gjorde oss ingen brådska stod och pratade med de som stod närmast oss på ställplatsen i Santa Pola. Så gjorde jag och Birgitta färdig bilen för avgång på serviceplattan.

I Albir stannade vi till och handlade lite innan vi parkerade upp på ställplatsen och kunde få en fika. Så fick vi en skön eftermiddag i solen. Många kom fram och tyckte att det var trevligt att vi kom tillbaka. Det är mest holländare här nu och många av de som var här i julas, Så fick vi besök av Åke & Christina och ett par vänner till dem. De var ute och  körde och såg att vi hade anlänt. Nu stannar vi några dagar här innan vi fortsättar resan.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 14 februari 2012 20:33

Vi tog oss ned till stan som var tänkt, Birgitta skulle ta sitt prov idag.  Det är två timmars väntetid innan svaret kan av hämtas.

Vi passade på att lämna in min cykel hos en cykelreparatör. Bakhjulet saknade  någon eker så det var rätt mycket obalans. Det fixade han på en timme för 10€. Medan vi väntade på provsvar och cykelreparation passade vi på att ta en fika nere vid Marinan det var riktigt skönt att sitta på uteserveringen. Solen gassade och värmde idag. Sedan gick vi upp till torget och satte oss i solen och studerade folklivet.

Lilla My sköter sig så bra när hon sitter i cykelkorgen. Bryr sig inte om att vi möter andra hundar.

Nu är det flera husbilar som besöker ställplatsen här i Santa Pola. När vi var här kring nyår var vi ensamma eller så var det en eller två per natt,  ikväll är det mellan 15 - 20 st.

Ikväll har vi fikat med ett svenskt par från Ljungskiletrakten. Och vi hade en hel del att prata om och även utbyta erfarenheter och tips.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 13 februari 2012 20:08

Det hade vi inte tänkt oss när vi körde i höstas. Det var minus 3 grader i morse.

Vi lämnade citronlunden och körde till Murcia och IKEA vi ville ha Kalles kaviar ja, det heter inte så längre på IKEA men kaviar hittade vi och lite annat. Tog vägen över ELX och stannade till och provianterade. Vidare till Santa Pola det är dax för Birgitta att ta prov. Ja, Lilla My är i behov av veterinären  också för en spruta. Och det passar bra att ta det samtidigt här också.

Vi var ner till fricampingstället i stan men där såg det ödsligt ut. Så vi valde att köra upp till ställplatsen som nu var välbesökt där var två svenska bilar som hade anlänt före oss och en dansk och några tyskar. Det var faktist skönt att sitta i solen där det var lä så jag tog vara på det en stund. Så cyklade vi ned till stan en liten runda också men det var kallt så vi gick in i en kinesbutik och köpte vantar.

Nu är Lilla My inne i sin andra löp-period. Men hon stortrivs när hon får sitta i korgen på cykeln. Varje gång jag tar fram cykeln så hoppar hon upp mot styret och ska med. Kör jag utan henne så är det ett förfärligt oväsen en stund. Det är bra att hon finner sig i att åka med.