Alla inlägg under november 2011

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 7 november 2011 17:06

Fredag 28 och Lördag 30

Det blev inte att vi kunde vara i Ida och Per-Tores lägenhet. Där har de bytt fönster, målat och just den här dagen slipades golven. Så det fick bli att vi träffades i husbilen. Och att vi bara lämnade av det vi hade med oss. En kombinerad födelsedagspresent till Per-Tore och samtidigt inflyttnings- present till dem båda.

Så körde vi med husbilen till Silva och handlade och sedan till en restaurang. Det blev The Dee Diner Amerikansk 50-tal stuk, god mat och mätta blev vi.

Vi stannade inte på gatan nedanför på natten utan lämnade av I & PT och körde till Dragör där vi stod över natten. Kan inte påstå att det var den bästa platsen, flyget från Kastrup hördes och så tjöt hesa Fredrik, det var sådan dimma. Men lite sömn blev det.

Vi bestämde att ta oss till Tyska gränsen via Stora Bält vilket vi gjorde. Körde i dimma mest hela dagen, inget bra väder i dag. Stannade många gånger. Hittade en rastplats där man kunde fylla vatten och tömma latrin.

Vi pratade först att vi skulle stanna i Flensburg men så blev det inte utan bet blev en liten by som heter Schafflund där vi stod vid ett värdshus ( Utspann ). Vi har promenerat runt i byn och på ett ställe såldes det grönsaker på så vis att man la pengar i ett skrin. Det blev lite äpplen och ägg med oss hem. Kommer att bestämma oss var kväll hur vi kör.

Söndag 30

På GPS-en hade jag ställt rutten kvällen innan men inställningen var inte kvar, var bara att börja om. När det var klart visade den in oss på vägar som jag kallar traktorvägar ut till åkern. Men asfalt var det men så smalt och så slingrade det sig runt gårdar och många vägbyten. Tur att vi inte mötte några. Det var inte många vi såg på dessa vägar. Bilen blev så ”skitig” det var uppkört svart jord från åkrarna och så småregnade det. Hela dagen har varit grå med skurar.

Så blev vägarna bättre körde genom små samhällen på vår väg mot färjan över Elbe. Stannade ett antal gånger fikade och rörde på oss. Framme vid färjan i Glückstadt var inte kön så lång ingen väntan på färjan och ca 20 minuters överfart. 20 Euro kostade det.

Hittade Stelleplats i Wischhafener, fanns ett antal att välja på. På informationstavlan vid första platsen vi stannade på var information om alla 4 platserna. Vi behövde fylla vatten och så tvättade jag av bilen sedan kopplade vi av.

Måndag 31

Många mil har vi kört idag på A1:an GPS:se var inställd på Cochem Mosel. Två stopp med köer. Bra med trafikinformation så att man kan om planera om rutten med hjälp av GPS:en. Har fungerat alldeles utmärkt. Hittade en stelleplats i Mendig N 50,37639 E 7,28408 Brauersrase. El-stolpar tömning och vatten fanns. Vi kom vid kl 20-tiden det var två husbilar på platsen. Vi var trötta och tyckte det var dax att stanna.

Tisdag första November

Idag körde vi till Cochem nere vid Mosel mycket folk i rörelse. Mycket husbilar i dessa trakter och ställeplatser invid floden som var välfyllda. Moseldalen får vi köra till vid ett annat tillfälle det är mycket att se men vi vill vidare nu. Vidare till Trier och tänkte fylla gasol på Luxenburg strasse 38 men det var stängt. Då kom vi på att det var helgdag i Tyskland idag affärer var stängda också. Var bara att kuska vidare tyckte vi. Tog vägen över Luxemburg tankade diesel billigt, vidare in i Frankrike. Vädret har inte varit det bästa soldis men 17 grader varmt. Hösten har tagit sitt grepp även här. Inte så lång sträcka i dag. Hittade en ställeplats i Millery N 48,81582 E 06, 12723. Vi blev 4 bilar här till kvällen.

Onsdag 2/11

Det var en kyrkklocka som slog varje halv och heltimme i natt. Och strax före kl 19 0ch kl 7 ringde det som till mässa.

När jag gick ut med Lilla My så kunde jag konstatera att det var flera husbilar som kommit senare på kvällen/natten. Träffade en flicka under min promenad och passade på att fråga varför kyrkklockorna ringde och fick veta att det var ett kloster i byn. Allt var grått och klostret såg fallfärdigt ut.

Efter frukost så var det tömningsstationen som gällde det kom en husbil till på morgonen som ville använda den också.

Idag har det varit det bästa vädret hittills sol och 17-18 grader men det är höst här också.

Vi körde på mindre vägar idag. Landskapet ändrar karaktär, stora odlade arealer sen kom vi in där det var mycket boskap och sedan in i vindistrikt. Stannade ett antal gånger och fikade och handlade.

Nu kom vi in i ett vindistrikt Bourgundy till ett samhälle Vougeot där vi stannade. Hittade en parkeringsplats i byn 47,17527 N 04,96350 E som vi kunde stå på över natten.

Till middag i kväll blir det fisk och så ska vi koppla av med lite ost och vin efter det.

Det har gått jättebra med Lilla My hon ligger i sin bur när vi kör och är nöjd med det sen blir det leka av när vi stannar.

Torsdag 3/11

Det har varit blåsigt i natt. Vaknade vid kl 7,30, tittade ut det var grått väder idag också.

Körde efter frukost lite trögt många byar men efter några mil så var vi ute på större vägar. Var ingen finare natur vi körde genom till att börja med. Så öppnade landskapet sig och man kunde börja att skymta bergen. Genom ett vindistrikt och så såg vi stora fält med stora ställningar som antagligen var lök som skulle torka. Körde av N79/E62 till Diou var skyltat dit vid stora vägen, fin plats allt tömma och fylla vatten 46,53478 N 03,74390 E. Och dessa anläggningar står till förfogande utan kostnad. Regnet tilltog i styrka och vi kom ut på A75 och upp i bergen >1000 m höjd. Var ska vi stanna i natt körde till ett par campingar men de var stängda. Det är skyltat för tömning men det kan vara svårt att hitta dit ibland. Vi stannade i Ruynes-en-Margerde 45,00193 N 03,22304 E på ett torg. Här klättrar vägarna uppför bergen, var först in till Sain-Flour men hittade inget lämplig plats.

Inget väder att vara ut i blev blöt när Lilla My och jag var ute.

Åt en god middag som bestod av fläskkotlett, ris och bea smakade utmärkt. Nu närmar vi oss kusten och Spanska gränsen.

4/11

Medelhavet! Nu står vi 40 m från havet men fortfarande i Frankrike. Jag får börja i andra änden.

Vi hade kraftigt åska och regn i natt. Men det var en lugn plats att så på. När Lilla My och jag var ute på morgonen så gick vi rakt på servicestationen, såg inte skylten på kvällen i mörkret. Körde ett stycke före frukost och så tankade vi och fick även bytta en lampa till halvljuset. Det är fel skrivet i instruktionsboken hade köpt lampor H8 men oss det skulle vara H7. Så det var bara att gå in och köpa.

Det har regnat i stort sett hela dagen när vi körde över Massif Central bergen. Vi hade tänkt oss till Ardéche i södra Rhôndedalen vi var i närheten i natt men vädret var inte på vår sida.

Körde A75 som var gratis men 10 Euro över bron. Viaduc de Millau.

Såg ordentliga översvämningar och stängda avfarter stora arealer under vatten.

Vi struntade också att köra in i Languedoc p.g.a detta. Får bli en annan gång!

Stannade till i Béziers och handlade. Det var två Tyska damer som vinkade när vi gick förbi de körde var sin husbil på väg till varmare trakter. En av damerna hade varit nere en gång tidigare och för den andra var det första gången. Vi pratade en stund och jag frågade om de visste någon plats för natten. De visade oss två böcker med stellplatser i Frankrike och Spanien så vi fotade av ett antal platser med deras samtycke. Ska försöka hitta var man kan köpa böckerna.

Nu står vi parkerade vid Medelhavets strand vid Leucate Plage och Lilla My har fått springa av sig på stranden.

5/11

Vi stannade en dag till vid Leucate Plage. På förmiddagen tvättade jag av bilen och putsade rutorna, det var mycket saltstänk på bilen, och städade lite inne i bilen. Fyllde vatten mm.

Tog en promenad utefter stranden. Vi konstaterar att det är ingen fast befolkning i dessa hus, fönster luckorna stängda överallt. Vädret var skapligt på förmiddagen, men så kom regnet och det regnade hela natten.

Måste säga att vi tycker att Frankrike är ett husbilsvänligt land. Så välordnat men ställeplatser och servicestationen och inte en krona vill de ha. Och väl skyltat dit var det också.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 5 november 2011 18:30

Vi har ingen tur med vädret men resan har gått bra. Skriver mer när vi får bättre uppkoppling.