Alla inlägg under november 2011

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 22 november 2011 13:53

Idag har Birgitta tvättat, ja, jag har också hjälpt till att hänga tvätt :-)

Christina och Åke, kom och hälsade på förmiddagen. Vi tog en fika innan de skulle köra och handla.

Vi pratade med ett par norrmän som berättade att det är många norrmän som bor här omkring de trodde ca 5000.

Åke kom med en Norsk gratistidning och där läste vi att det finns många affärer som säljer norska och svenska varor. Restauranger som har julbord, läkare och advokater ja, allt.

Solen visade sig på fm men nu på em blåser det lite kallt och det har mulnat på men tvätten torkar bra :-)

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 21 november 2011 19:31

Har flyttat oss söder ut mot Benidorm. En ställplats, Los.Limbos, N 38º 33´ 44" W 0º 5´ 10" har vi kört på. Ligger mellan Benidorm och Albir.

Vädret har inte alls varit bra i dag stora svarta tunga regnmoln har vi kört igenom. Men bra och snabba vägar. Vi var här ca kl 16. Tog ut koordinaterna på AutoRoute och stoppade in dem i Navigonen. Kom i ordning på platsen och ordnade middag, smakade bra, tillagat i vår nya EL-stekpanna.

Sedan är det skönt att koppla av. Här har vi ett perfekt Wifi, ingår i priset.

Träffade en HBKare här och bloggare, Globetrotterna i HBK, kul att träffa personerna som man har följt länge på deras blogg.

Platsen är välbesökt en del är asfalt och övrig yta är grus. Finns alla faciliteter man behöver.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 20 november 2011 13:20

Vi tog en promenad i regnet runt i Peniscola. Tog några bilder på några platser i stan.

Vid parken ner vid Consum står det en skulptur som fick oss att tänka på några i Sverige. Gruvtorget i Höganäs Per Kirkebys konstverk skulpturen Mursten. Utpost, av Richard Johansson, finns vid inloppet till Göta kanal Mem. Denna var också uppmurad av tegel.

Uppmurat på fyra ben är denna skulptur.

Lägg märke till blomman i rondellen!

Spången över träsket som vi kan cykla på in till centrum.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 18 november 2011 19:13

Träffade en Holländaren för några dagar sedan som gick omkring med träskor. Ja inga som vi är vana att se. Dessa var snidade i ett helt trästycke. Gick fram och tog ett kort av dem.

Idag på eftermiddagen satt jag med ryggen mot gången och lekte lite med Lilla My. Någon knackade mig på axeln det var denna Holländaren som kom och överlämnade ett par till mig. Du kan alltid sätta blommor i dem sa han och höll upp dem mot husbilens vägg de var väl använda. Pekade på sina jag har tagit ett par nya nu.

Det var dessa som jag fick!

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 16 november 2011 20:50

På morgonen tvättade Birgitta lite fintvätt för hand som kunde torka i solen. Och jag putsade lite på bilen.

Sedan cyklade vi till Benicarlo och marknaden där. Mycket större än här i Peniscola. Lilla My åkte i cykelkorgen och satt sedan i ryggsäcken när vi gick på marknaden och hon verkade trivas med det.

Nu hittade vi vad vi sökte en El-panna och Birgitta en ny handväska. När vi hade strosat runt satt vi oss ned och tog en fika en Cafe Amerikano.

Så hem och tog vara på eftermiddagssolen, 20 grader i dag lite blåst. Det var mycket folk på stranden såg vi.

Efter middagen tog vi cyklarna upp i stan ville se Mercadona Supermarket men vi stannade vid den andra Kinesaffären. Birgitta letar efter servetter med julmotiv det har vi inte hittat än. Men annars var det välfyllt med prylar till julen i butiken. Där kunde de inte ett ord Engelska. Försökte att få fram vad vi ville ha. Torkade mig om munnen och då kom hon med läppstift!!! :)

Vi köpte ett nytt ben till Lilla My som hon vaktar men hon vill gärna att vi ska hålla det åt henne när hon ska bita på det. Hon är lite lat också :)

På väg därifrån hittade vi en veterinärbutik som vi var in till. Vi behöver lite till Lilla My också. Där gick Engelska språket bättre det är bara att försöka att bli förstådd och få fram det man önskar. Spanska Parlören vi fick av Patrik är framme emellanåt.

Träffar många här på campingen och när man pratar så visar det sig att man har gemensamma bekanta. Det är också mycket Finländare på Campingen som övervintrar här.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 15 november 2011 19:15

Nu är det så att Lilla My ska alltid ha sista ordet. Vaktar här på platsen när det kommer andra hundar förbi. Vill gärna bussa lite med oss när vi kommer in på kvällen. Men framåt kvällen så kommer hon till ro.

Idag tog vi bussen till Vinaros och Varuhuset Carrefour. Tittade efter en el-panna men det hittade vi inte. Så det blev lite annat handlat som behövdes. Så tog vi en lunch som bestod av kaffe och en varsin macka smakade alldeles förträffligt. Var osäker på var bussen stannade när vi skulle åka tillbaka till Peñíscola. Frågade Securitas vakten om han kunde tala om men han visade oss så han följde med ut på parkeringen och visade. Han pratade bara Spanska. Det är mycket bevakning på varuhusen. Jag tar ryggsäck oftast men i dag blev jag ombedd att sätta den i förvarings boxen. Lokal polisen är mycket aktiv. När skolorna börjar/slutar så är det de som bevakar barnen när de kommer med bussen och ska till bussen. Dirigerar trafiken vid skolan gör de också. Guardia Civil körde runt i stan i helgen. Är en spansk polisstyrka med både militär och civila funktioner.

Vi hade ett åskväder över oss i natt och regn. Himlen var svart och det mullrade över Medelhavet i morse när jag var ute med Lilla My. Men vi fick en strålande eftermiddag 22 grader sol. Cyklade ned till Peñíscola och köpte el-panna men den lämnade vi tillbaka för den var på 3000W och vi får nöja oss med 1500W om vi hittar någon. Det är marknad i Benicarló i morgon och det sägs att den är bättre. Vi får se vi tar oss dit på cykel i morgon. Så kan Lilla My komma med.