Direktlänk till inlägg 27 juni 2010

Östersund

Det första vi såg när vi kom ut på E45 idag var en varningsskylt för björn och vi som stått alldeles själv ute i skogen inatt.

Någon måste kört före och märkt ut vägen för oss. Det stod URB spejat på stolpar och skyltar hela vägen till Östersund :)

Nu är vi i alla fall i Jämtland och har stannat till i Östersund det har varit och är en klarblå himmel men lite kyligt nu på kvällen. Vi har suttit ute flera timmar i eftermiddag /kväll. Besökte Jamtli i dag. Gick med en guidad tur runt anläggningen, hela parken var som en teaterföreställning. Aktörerna var klädda i tidsenliga kläder och spelade teater för besökarna. Vi kom in i 1895 års Östersund med ca 6000 tusen invånare. Vi fick inblick i när järnvägens Mittbanan till Åre och Trondheim anlades. Fortsatte in i stadens centrum det har börjat komma sådana nymodigheter som fotografering, var in till fotografen och där var mängder av rekvisita för att folk skulle se ståndsmässiga ut när fotografiet var färdigt. Vidare genom staden till tvätterskan och hennes piga. Han som guidade oss var utbildad ingenjör anno 1895. Så avslutades turen hos storbonden i utkanten av stan som började satsa på maskiner i jordbruket. Den här perioden var starten för Svenska turistföreningen. Det var nu Åre började blomstra när tågen stannade där. Det var den friska luften på hög höjd som gjorde folk friska sas det.

Frågade i receptionen på Jamtli var det var lämpligt att parkera husbilen de rekommenderade denna.

Ställeplatsen nere vid Storsjön och där parkerade vi tillsammans med husbilar från många olika länder N63 11 14.2 E14 37 47.4

Freedomtravel

28 juni 2010 18:29

Snacka om skillnad på fotografering då och nu... Nu fotar man dussintals bilder åt gången och slänger dem rakt ut på internet ;)
Låter som att ni har en skön semester! Vi har bara två arbetsdagar kvar, sen är det semester för vår del också :)