Alla inlägg under juli 2009

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 15 juli 2009 16:32

2009-07-15

Sightseeing i Tallin.

Började dagen med att cykla in till centrum. Parkerade cyklarna vid ett varuhus där mötte vi Thorwald och Maj-Britt för att vi skulle åka sightseeingbuss. Första ”röda turen” gick runt innerstaden en paus och sedan ”blåa turen” med lite större omkrets. Det är mycket fallvärdiga hus som man tror är rivningshus men det bor folk i dom. När ryssarna härskade så var alla hus i statens ägo och nu är det tvister vem som äger husen och vem som ska underhålla dom. De boende betalar ingen hyra bara löpande utgifter som el, va och sophämtning. En tredjedel av lönen går till bostad en tredjedel till mat och en tredjedel till övrigt. I city finns många nya stora varuhus med alla varor att önska och bankfastigheter. Det är gatuarbeten överallt och en oerhörd trafik och mycket oljud men inte skräpigt på gatorna.

Efter att ha handlat cyklade vi hemåt igen åt mat och tog det lugnt på kvällen. Dimman kom inrullade från havet och det blev rått ute.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 14 juli 2009 10:28

2009-07-14 Körde till Helsingfors där vi snurrade runt ett tag innan vi hittade terminalen som vi skulle till. Gick in och köpte biljetter och kom med en färja som avgick kl 14:30 till Estland. Efter en 2 timmars båttur var vi i Tallin. Körde raka vägen till Stadscampingen (Ställplats) många nationaliteter som har hittat hit. Nisse och jag cyklade in till stan och köpte lite vin som vi avnjöt i solen på kvällen. Vi cyklade på strandpromenaden mycket folk i rörelse, väldigt mycket trafik men deciplinen var hög vid övergångsställen där stannar man och släpper fram. I morgon får vi utforska stan. Här på ställeplatsen har vi tillgång till Internet free. Vi hade knappt kommit på plats förrän jag såg en security som jag hejade på. Vi hörde skrammel det var polisen som jagade någon. De kom rusande och hoppade över ett staket på två meter och kastade sig i bilen och drog i väg.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 13 juli 2009 10:27

2009-07-13  Duschade och körde vidare mot Helsingfors. Regn och åska blandat med solsken. Stannade vi Saimaan kanal stor skillnad mot Göta kanal. Körde vidare till Kotka där vi letade efter Turistbyrån vi hittade den till slut. Thorwald hade på 50-talet varit där och sett hus som var byggda på pålar i havet men dom hade flytit bort för vi såg inga. Där emot var vi och tittade på Marinmuseét byggnaden är formad som en svallvåg och som skiftar färg efter himlen och havet. Fin byggnad! Vi övernattade i Lovisa där vi stod på parkeringen vid tennisbanorna och badplatsen. Nisse och jag cyklade runt lite i byn. I utkanten hade de en plats där de tvättade mattor med stora kar och en stor vridmaskin. Mattorna hängdes sedan på tork på ställningar. Somnade tidigt på kvällen men väcktes kl 00:35 av telefon från Securitas. Larmet hae gått hemma men det var falsklarm batteribackup hade utlöst.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 12 juli 2009 10:26

2009-07-12 Körde till Kerimäki värdens största korskyrka plats för 3000 personer. Var byggd i trä och det var läktare i två våningar i kyrkan. Körde vidare till Imatra på vägen dit passerar man Patsaspuisto nära Ryska gränsen där gjorde vi ett uppehåll. Birgitta och jag tog en promenad för att titta på gränsen men det var långt att gå och man fick inte komma i närheten. Vi titta i en trädgård där någon gjort figurer i betong, massor. Flera av figurerna hade riktiga tänder, lösgommar. Här i Imatra var vi och tittade på kraftverket och Imatraforsen. Klockan 18 öppnade dammluckorna i Imatraforsen samtidigt spelade man klassisk musik och flera åkte linbana över forsen, mycket folk samlade på bron. Tog in på Imatra camping på kvällen och grillade tog det lugnt.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 11 juli 2009 10:25

2009-07-11 Sa tack och hej till vännerna i kvarteret. Checkade ut från campingen 10:40. Första anhalt var Shell och K-Market och handla lite mat. Torwald och Maj-Britt följde med söderut de andra körde norrut mot Haparanda. Körde mot Savonlinna tog rast ungefär varannan timma.Hittade en fin rastplats strax norr om Punkahaju mellan 2 sjöar vid ca. 17:30. Soligt och varmt. Satt ute till kl 21:30 då myggen började hitta oss.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 10 juli 2009 10:24

2009-07-10I dag har det varit slappardag. Regnskurar flera gånger. Vi tog en kort cykeltur till en husbilsfirma och ner till timmerflottningsstället. Avslutningsdagen på träffen och långbord på kvällen.Fortsatt resa i morgon ned genom Finland.

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 9 juli 2009 10:24

2009-07-09I dag cyklade vi in till Koupio och Puijon torni. Vi gick och släpade cyklarna på en liten vandringsled rakt upp genom skogen. Vi tänkte vända men då ropar Kalle att ”Det går en asfaltsväg här uppe” Det var ca 100 m kvar till toppen så det var tur att vi inte hann vända. Högsta utsiktsplattformen ligger på 306 m över havet. Nuvarande torn blev färdigt sommaren 1963 det har funnits tre tidigare torn på platsen. Kaffe uppe i tornet smakade bra efter den cykelturen. Vägen hem gick bättre, en asfaltsväg och det gick rakt nerför. Trekvart uppför och 5 minuter nerför. När vi kom hem hade kvartersvärdarna bjudning på div. läckerheter här från Finland Muikkukukko, Memma och de bakade pannkakor till oss alla. Det smakade riktigt bra. Birgitta råkade sträcka sej och fick ont i ryggen och kunde inte följa med på Nordisk afton med Koupios ungdomscirkus och uppvisning i timmerflottning som fick avsluta dagen.