Direktlänk till inlägg 22 juli 2009

Ventspils

Av Nils-Åke & Birgitta Hansson - 22 juli 2009 13:06

Ja, så var det dax att köra vidare. Körde ut ur Riga och mot Ventspils. Vägen var av skiftande slag, väldigt hoppig, lappad och lagad, mycket trafik. Många som satt utefter vägen och sålde svamp och blåbär mm. Vi köpte en liter jordgubbar som vi fick i en plastpåse. Vi köpte också bullar i en affär dom såg ut som Pågens kanelbullar men när vi skulle fika så upptäckte vi att det var små piroger. Snopet men gott ändå.

Stannade till i en liten by där de hade en marknad och någon form av inlämning av svamp och bär. Många hade plockat hinkvis som de skulle sälja. Så det måste finnas gott om bär i skogarna.

Det var storkar utefter vägen. Fantastiska bon som de har byggt på stolpar.

Ventspils visade sig från den bästa sidan sol. Gatorna var belagda med betongsten och staden såg trevlig ut redan vid första anblicken.

Vi sökte rätt på camping ”Piejuras kemping” direkt. Parkerade upp plockade ut cyklarna och for ned på stan. Vi möttes av en massa kor i form av statyer och besökte hantverkshuset. Staden och dess parker är utsmyckade med mycket konst och blomsterskulpturer. 2002 anordnades det ett konst och sponsorprojekt ”Cow parade 2002” med ledande lettiska kontsnärer och utlänska gäster. Strandpromenaden var fantastiskt vacker att samtidigt se anländande båtar och arbetet i hamnen. På kvällen tog vi det lugnt med litet gott på grillen och något till det. Kvällspromenad genom ankarparken och ned till stranden.

Vi har trivts dessa veckor vi har varit i Estland och Lettland. Det var så mycket prat om hur farlig det är att köra i dessa länder. Vi kan inte hålla med om det för trafikanter och människor vi mött under den här resan har varit fantastiskt trevliga och hjälpsamma. Under den här resan har vi besökt fyra campingar i Estland och Lettland och resten har vi fricampat. Det är stadscampingarna i Tallin, Pärnu, Riga och Ventspils som har fått våra besök. Dessa har legat på lagom avstånd från centrum så vi har kunnat cykla till stan.

Det har varit mycket poliser både i stan och på landsvägen och det skräp som vi sett slängt ute på stan eller i naturen kan vi räkna på ena handens fingrar. Vi har bara sett en olycka, tack och lov, och det var i Finland där dom krockat i en gatukorsning.